Seria de Formula 1 își are originile în Campionatul European de curse cu motor Grand Prix din anii 1920 până în anii 1930. Formula Unu a avut un nou set de reguli convenit în 1946. Primul lot de curse de Formula 1 a avut loc în acel an, dar nu erau curse de campionat. Mai multe organizații de curse de Grand Prix au stabilit deja regulile pentru un campionat mondial înainte de al Doilea Război Mondial. Din nefericire, al Doilea Război Mondial a dus la suspendarea tuturor curselor, iar Campionatul Mondial al Piloților a fost amânat.
După sfârșitul Războiului Mondial, prima cursă de Campionat Mondial a avut loc în 1950, la Silverstone, Marea Britanie. Acest eveniment istoric l-a văzut pe Giuseppe Farina câștigând primul Campionat Mondial de Formula 1 pentru piloți. În 1951, Juan Manuel Fangio a câștigat titlul, primul dintre cele cinci pe care le câștigase până în 1957 pentru a stabili recordul celor mai multe titluri de campionat pentru un șofer. Recordul său a rămas neîntrerupt timp de 45 de ani până în 2003, când Michael Schumacher a câștigat șase titluri.
Campionatul Mondial de Formula 1 pentru constructori
Primul campionat al constructorilor a avut loc în 1958. În apreciata Alfa Roméo 158/159, Fangio a câștigat un record de 24 de victorii în cele 52 de curse la care a participat. Recordul nu a fost niciodată doborât până în prezent. Stirling Moss din Marea Britanie a fost, de asemenea, considerat unul dintre cei mai buni piloți, deși nu a câștigat niciodată. A cucerit pozițiile a doua sau a treia în toate cursele la care a intrat. Campionatele au avut loc în Marea Britanie și Africa de Sud până în anii 1970. Promotorii au organizat și evenimente non-campionate timp de câțiva ani. Ultimul dintre astfel de evenimente a avut loc în 1983 din cauza costului în creștere al competiției, ceea ce a făcut ca Campionatul Mondial de Formula 1 să iasă în evidență și să devină și mai popular.
Dominația britanică
Relatările istorice ale Campionatului Mondial de Formula 1 includ de obicei epoca dominația britanică. Aceasta s-a desfășurat între 1958 și 1974, introdusă de victoriile în campionat ale lui Vanwall și Mike Hawthorn în 1958, întărite de performanțele remarcabile ale lui Stirling Moss, în ciuda faptului că acesta nu a câștigat niciodată titlul mondial. Echipele britanice au câștigat 14 campionate de constructori, iar piloții au câștigat nouă campionate de șoferi în timpul erei dominației britanice.